dissabte, 8 de desembre del 2012

Crònica de la taxa del fem


PCiC: Crònica de la xerrada-debat “El que no ens han contat sobre la nova taxa del fem”.


A les 19:30 de la vesprada del 18 de setembre començava la xerrada amb l’assistència d’un centenar de persones i la presència d’Alfred Gregori, alcalde de Castelló i portaveu del grup municipal d’Esquerra Unida; Salvador Alvarez, diputat d’Empreses de la Diputació de València i portaveu del grup municipal del Partit Popular; dos tècnics del Consorci Ribera-Valldigna: Rosa Micó, interventora i Javier Ruíz, del gabinet de comunicació; José Manuel Talens, del moviment Acció Ecologista-Agró i Moisés Vizcaino, del grup Gent de Castelló i d’Esquerra. Malgrat estar convidats, no hi assistiren cap dels representants del grup municipal del Partit Socialista.

 

Els tècnics del consorci, després d’assumir la mancança d’informació per part del Consorci sobre la implementació d’aquesta taxa pel tractament dels residus sòlids urbans (RSU), ens assabentaren que estem obligats a gestionar els nostres residus i a pagar pel servei i ens explicaren que per establir la taxa de “Tractament i valorització de residus urbans” del 2010 havien tingut en compte el volum de fem aportat a la planta de Guadassuar per cadascun del municipis del Consorci en el 2008. De manera que els costos de tractament en planta, més les despeses de gestió dels rebuts (per la Diputació de València), més un percentatge per actualització de censos s’havien repartit entre el total de tones aportades a la planta per tots el municipis per obtenir la taxa per tona (65,29 €/Tn). El càlcul de l’aportació que li pertoca a cada municipi s’havia fet multiplicant la taxa per tona per les tones aportades per cadascun del municipis en 2008. Cada municipi havia elaborat el muntant dels rebuts (que gestionarà la Diputació), repartint entre els seus contribuents , atenent al tipus de local i altres criteris, el total de la seua aportació al consorci pel servei de tractament dels residus urbans.


En la seua intervenció l’alcalde Castelló va justificar, amb abundants dades numèriques i comparatives, la novetat de la taxa per al contribuents de Castelló; perquè, fins ara, s’havia cobrat junt a altres serveis (recollida del fem, tractament d’aigües residuals i clavegueram) i no integrament, sinò sols una part del seu cost. A partir d’aquest exercici, de les taxes que es paguen en novembre, es llevarà la part que corresponia (o que es venia cobrant) al tractament dels residus sòlids urbans (RSU), passant de 57,33€ a 35,45€ per als habitatges. Així mateix, va justificar que encara que no estava conforme en tots els aspectes de la tramitació de la nova taxa –i així ho va manifestar en alguna reunió de la directiva del Consorci- el que s’havia aprovat havia estat per majoria i calia acceptar-ho.



El representant d’Acció ecologista Agró, després de recordar-nos que els darrers anys no hem fet més que incrementar els residus que generem per persona i any (ja estem vora els dos kg) i que, per llei, estem obligats a gestionar els nostres residus i a pagar el cost del servei; insistia en que , ara més que mai, hem de seguir seguir amb les 3R (Reduir, Reutilitzar i Reciclar) més la C (de Classificar) si volem pagar menys, perquè el cost es dispara en el tractament del contenidor del fem sense classificar. A més, va insistir en que cal portar el debat al canvi del sistema de gestió de “l’explotació dels residus” a la gestió per a la consecució del ”residu mínim”. D’altra banda, insistí en demanar que s’aclarira per què s’ha inclós el terme “valorització de residus” en el rebut de la taxa del Consorci. Significa que es volen valorar energèticament els rebuigs no recuperables del fem per cremar-los en incineradores a la Ribera ?.

Finalitzava la seua intervenció demanant-nos als usuaris una classificació de residus ben feta, i a les corporacions les campanyes d’informació que calga per assabentar-nos del que cal deixar en cada contenidor.


El representant del grup Gent de Castelló i d’Esquerra, després de recordar-nos que taxa és el que es paga per la prestació d’un servei, va insistir en la falta d’informació i de transparència –tant del Consorci com de l’ajuntament Castelló- en el procés d’implementació de la nova manera d’aplicar i de cobrar la taxa corresponent al tractament de RSU. A més de discrepar en que la gestió dels rebuts la faça la diputació (amb un sobrecost innecessari, al seu parer, de 350.000 €), també feu notar l’elevat index aplicat en la depuració dels censos i que aquestos conceptes s’hagen inclós en l’elaboració l’informe econòmic que justifica l’import de la taxa. Així mateix, es manifestava disconforme amb l’absència criteris socioeconòmics per al càlcul de la taxa dels habitatges per què la seua aplicació fóra més social. Finalitzava assenyalant que hi ha altres alternatives al pagament de la mateixa taxa per habitatge que sí poden contemplar les situacions socioeconòmiques dels seus residents.

El representant de la Diputació de València i del grup municipal del Partit Popular a Castelló, reconeguda la mancança d’informació sobre la taxa de tractament dels RSU, va defensar l’obligació i la necessitat de gestionar els RSU i pagar la taxa per la prestació del servei. Així mateix, va defensar l’informe Econòmic del Consorci i va justificar la gestió dels rebuts per la diputació, perquè té infraestructura per fer-ho, així com les despeses de gestió dels rebuts i el recàrrec per depuració de censos aplicat al total dels rebuts a gestionar. Per últim, va reconèixer que el terme “valorització” emprat actualment en el concepte del rebut de la taxa és incorrecte; perquè encara no s’ha contemplat la possibilitat d’incinerar els rebuigs de la classificació del fem i, per tant, no cal valorar-los des del punt de vista energètic. Mentrestant els rebuigs es deixaran per a compactar i colmatar els abocadors.


En la segona ronda d’intervencions els representants del Consorci acceptaren el suggeriment de modificar el concepte valorització de residus i insistiren en que l’estudi econòmic s’havia modificat rebaixant, atenent una proposta presentada pels ajuntaments, fins un 10% la depuració del censos i que encara es produirien més ajustos a mesura que es tingueren dades més fiables que les estimacions de partida.

Així mateix, el representant de Gent de Castelló i d’Esquerra demanava que la gestió dels rebuts tornara als ajuntaments per estalviar costos i que en el càlcul de la taxa de cada habitatge es tingués en compte el nombre de residents, les seues situacions socioeconòmiques i el volum de deixalles produïdes (vinculant-lo al consum d’aigua). En qualsevol cas, anunciava la presentació d’una moció al plenari de l’ajuntament amb al•legacions contra diferents aspectes de la taxa aprovada pel Consorci.

El representant d’acció Ecologista Agró, insistia en la doble necessitat de minvar la generació de residus i d’incrementar la recollida selectiva i de fer-la correctament, per la qual cosa calia campanyes de sensibilització, increment del nombre de contenidors dels diferents tipus i de punts de recollida. Quant més classifiquem, menys anirà al fem de la planta de transferència i menys pagarem pel seu tractament. Finalitzava, rebutjant la possibilitat d’implantació d’incineradores per als rebuigs, plantejada pel diputat, argumentant que els contaminats de la combustió són més perillosos i menys controlables que els rebuig sòlids compactats

El públic feu moltes i variades preguntes sobre els diferents aspectes tractats i sobre la necessitat d’invertir més en informació, conscienciació i recollida selectiva per estalviar en taxa. Així mateix, feren preguntes relatives als horaris de recollida i a la necessitat de respectar-los. Des del públic, el regidor de medi ambient de Castelló va manifestar que l’equip de govern fa el que pot en millorar les condicions de la recollida selectiva i la conscienciació de la població per col•laborar en aquesta, però reconeixia no tenir a la mà una vareta màgica que resolga tots els problemes.


Tot seguit, els de la mesa feren un torn de respostes i conclusions, reafirmant-se en que estem obligats gestionar els nostres residus i a pagar els costos, per tant necessitem Reduir, Reutilitzar, Reciclar i Classificar per tal de minvar els volums de fem que van a les plantes de tractament. Així mateix, també es comprometeren a lluitar perquè els costos del tractament i de la gestió siguen els mínims possibles, racionalitzant l’ús de les infraestructures i del personal dels ajuntaments per estalviar sobrecostos innecessaris. Els representants del Consorci agraïren el talant constructiu de totes les intervencions i es comprometeren a traslladar als òrgans del Consorci els suggeriments i les crítiques recollides al llarg del debat.